Espira Oreid

Espira Oreid åpnet opp i januar 2016 og holder til i Halden kommune. Vi er en av 106 barnehager i Espira. Barnehagen ligger flott til i Tistedal med skogen i umiddelbar nærhet. Turstiene venter på oss rett utenfor porten, og vi har et eget tursted vi kaller UtEspira kun et steinkast unna.

Espira Oreid er en 4-avdelingsbarnehage med 80 plasser. Vi tar imot barn i alderen 0-6 år som fordeles etter alder på våre to seksjoner. Bastionen og Overberget har barn i alderen 0-3 år, mens Stortårnet og Gyldenløve har barn i alderen 3-6 år.

Over halvparten av våre ansatte er utdannede barnehagelærere, mange er fagarbeidere og noen jobber som pedagogiske medarbeidere. Til sammen utgjør vi et stort faglig nettverk som vi benytter oss av inn i arbeidet med å skape en reflekterende og utviklende praksis. Barnehagen har et mangfold i personalgruppen fordelt på bakgrunn, alder og kjønn. Vi har et tett samarbeid mellom avdelingene for å kunne utnytte barnas og personalets ressurser på best mulig måte.

Barnehagens målplan synliggjør fire hovedmål som omhandler barnehagens kvalitet gjennom personalets kompetansenivå, foreldresamarbeid, fokus på internkontroll, og arbeid med det fysiske miljøet i barnehagen. Det aller viktigste vi gjør er å støtte relasjoner mellom barn, og å hjelpe barn som har behov for støtte i leken. Vi jobber kontinuerlig med videreutvikling av personalets kompetanse innen relasjoner og lek.

Lekeplassen til Espira Oreid. Foto

Fakta om barnehagen:

• Åpningstid: kl. 06.30-17.00 hver dag. Vi har åpent hele året bortsett fra julaften, nyttårsaften og røde dager. Onsdag før skjærtorsdag stenger vi kl. 12.00.
  • Vi er en fullkostbarnehage som innebærer at vi serverer frokost, lunsj og et lett ettermiddagsmåltid hver dag. Fire av fem dager serveres det varm lunsj. Kokken vår lager mat som er variert og næringsrik.
  • Vi er sertifisert som en helsefremmende barnehage.
  • Vi er sertifisert som en trafikksikker barnehage.
  • Vi har god score på våre undersøkelser både for personal som går på klima og arbeidsmiljø, og for foreldrenes tilfredshet.
  • Espira er en av hovedsamarbeidspartnerne til SOS-barnebyer og vi har bygget opp vår egen barnehage i Zimbabwe.
  • Et av Espiras satsningsområder er realfag. Vi har et samarbeid med Forskerfabrikken der vi har tilgang til materiale som gjør arbeidet med realfag mer tilrettelagt. I hverdagen er vi opptatte av å utforske og ivareta barnets iboende nysgjerrighet.
  • I mai og juni tilbyr vi barn som skal begynne hos oss til høsten mulighet til å komme på besøk i barnehagen en gang i uka for å gjøre barn og foreldre trygge før oppstart i barnehagen.
  • Vi har et samarbeid med Høgskolen i Østfold der vi tar imot barnehagelærerstudenter, og vi har ofte utplasserte som har behov for arbeids-/språkpraksis.

Les mer om barnehagen her:

Orødgrenda 15, 1793 Tistedal

Daglig leder: Line Wahlberg