Høvleriet Barnehage

På Høvleriet Barnehage er barna i fokus, slik at du som forelder skal være trygg på at barnet er på rett plass der det får riktig omsorg, føler seg trygg og blir sett, samt får utfordringer både motorisk og kognitivt, opplever ro og harmoni, får venner og utvikler sosial kompetanse.

Ditt barn vil få gleden av et fantastisk bygg med en unik beliggenhet sentralt i Halden sentrum – med utsikt til Tistaelva og Iddefjorden. Der hovedfokuset i hverdagen vil bestå i helse og aktivitet.

Vi har et stort felles kjøkken der barna skal få lære å lage og spise sunn og riktig mat. Vi følger gjeldende råd og føringer fra Helsedirektoratet hva gjelder sunn mat for barnehager. Vi serverer blandt annet brødmat, havregrøt og kornblandinger.

Det serveres varm lunsj med fisk eller kjøtt en gang per uke, og barna får et godt fruktmåltid på ettermiddagen. Vi streber etter å holde inntak av sukker og raske karbohydrater til et minimum.

Uteområdet har ballbinge, nedgravd trampoline med løpefelt, løpebane og et unikt multilekeapparat opplyst av ledlys på solceller. Vi har også Norges første interaktive lekeapparat – vår egen “Spider” – som har innebygd elektroniske spill som motiverer til bevegelseslek. Rikelig med sandkasser til kreativ utforsking av rom og form.

Vi har også en egen del av uteområdet spesielt tilrettelagt for at de aller minste skal få utfolde seg og leke i ro og fred med utviklende og tilpassede leker.

Ballbingen til Høvleriet barnehage. Foto

På Høvleriet barnehage jobber vi mye med digitale verktøy naturlig i barnehagehverdagen. Det være seg å sjekke opp navn på et insekt vi lurer på, eller i mer strukturerte læringsgrupper inne og ute.

Vi bruker iPad, SmartBoard og SmartBord (et interaktivt bord hvor 4 barn kan jobbe samtidig), hvor aktuelle oppgaver og læringsapper utfordrer barna ifht sortering, mengde og tallforståelse.

Vi mener at bruk av digitale verktøy fremmer god sosial kompetanse, oppøver finmotoriske evner og konsentrasjon, samt at de fleste lærings-apper gir rask og morsom respons som igjen gir barna god mestringsfølelse og økt selvtillit for nye utfordringer.

Høvleriet barnehage er en urban barnehage både gjennom vår beliggenhet og vår bruk av nåtidens verktøy. Vi har en unik beliggenhet i sentrum av Halden. Vi har vår egen inngjerdede leirplass, med gamme, bålplass, huskestativ og sandkasse.

Barnehagen ligger i gåavstand til byens severdigheter som f.eks. brannstasjon, parker og bibliotek. Samtidig ligger vi i gåavstand til de fantastiske hagene på Rød Herregård, den interessante Remmendalen, og ikke minst historiske Tyska og Hollenderen ved Iddefjordens pryd.

Som kunde hos oss vil vi tilstrebe at du opplever et godt foreldresamarbeid og god informasjon. Du skal vite hva som skjer – hvis du vil. Du har tilgang til informasjon gjennom ærlige og åpne foreldresamtaler og møter. Du får daglig informasjon gjennom våre møter i garderoben, eller rundt bordet over en kaffe.

Vårt digitale kommunikasjonsverktøy – Kidplan – som er en App hvor du kan se dagsrapporter, bilder, og sende meldinger til barnehagen, vil også holde deg oppdatert om du er hjemme, på jobb, eller reise.

Barnehagen er åpen fra kl. 07.00 til kl.17.00 mandag til fredag.

Har du spørsmål om oss så er du velkommen til å ta kontakt!

Huskestativet til Høvleriet Barnehage. Foto.

Høvleriet er en TDM barnehage

TDM Barnehager har som formål å drive kvalitative gode og trygge barnehager. Vi legger vekt på at foreldrene skal vite at barna deres har det godt og trives på barnehagen. Vi satser på å holde en høy service profil gjennom en løpende og god kommunikasjon. Vi driver 6 barnehager geografisk spredt i Halden Kommune. Er du opptatt av beliggenhet finner du oss nær deg.

Våre barnehager har felles grunntanke og visjon; Frihet og glede i et positivt miljø.

Allikevel har de ulik egenart gjennom ulike satsingsområder og nisjer.

Vår felles nettside finner du her.

Peder Ankersgate 18, 1771 Halden

Daglig leder: Tomas Andresen